Recept Hällakakor (stekpannebröd)

/ Permalink / 1
Idag gjorde jag Hällakakor till frukost. Igen. Jag är helt tokig i dessa bröd. 
De är superenkla att göra och det är saker man ofta har hemma i kylskåpet. Går på bara några minuter! 
Dom går även hem hos Elvin så jag tänkte dela med mig av receptet jag brukar köra på. 
RECEPT HÄLLAKAKOR
5,5 dl rågsikt 
2,5 dl filmjölk 
0,5 dl sirap (jag använder brödsirap)
1 tsk salt
1,5 tsk bakpulver 
0,5 msk brödkryddor  (eller lite fänkål och anis)
Vetemjöl till utbakning

Blanda ihop torrvarorna och tillsätt sedan sirapen och filen. Dega ihop det ordentligt och tulla små bollar och kavla ut till önskad tjocklek och storlek, jag gör dem ganska tunna. Gör en massa hål med en gaffel eller liknande, alternativt använd en "rutkavel".
Stek sedan i en torr stekpanna tills de fått lagom fin färg. 

Dom är godast nybakade men funkar kanon att frysa in. 
Om jag fryser in dom så brukar jag värma upp de i ugnen. Tycker det är godare än i tex mikro. 
#1 - - emma:

åh så gott

Till top